SÖZLERİN SİHRİ
REKLAM SLOGANLARININ SÖZDİZİMSEL (SENTAKTİK) NİTELİKLERİ
İletişim gerçekleştirilirken insan dili çeşitli söylemler etrafında çalışır ki, bu söylemler kullanılan dilin yapısında çeşitli dil değişkenleri olarak bulunmaktadır.Söz konusu bu dil değişkenlerinin çeşitli düzeyleri vardır ve iletişimin niteliğini belirleyenler de bu düzeydedir.
a) REKLAM DİLİNDE EMİR CÜMLESİ
Reklamlarda emir kipinin kullanılması,iletişimde doğrudan kişiyi hedef almak yani iletişimi kişileştirmek amacı doğrultusunda etkili sonuçlar doğurabilir.Emir cümlelerinin reklamlarda kullanımının birincil nedeni de budur zaten. Reklamlarda mesaj oluşturucu kaynak, kişiye doğrudan seslenerek onun üzerinde kitlesel bir etki yaratmaya çalışır. Aslında potansiyel tüketiciye emir kipi ile seslenen kaynak, gerçekten bir buyruk verme amacı taşımaz. Reklam dili, her ne kadar gündelik dilde kullanılan kalıplarla karşımıza çıksa da ,bazı noktalarda farklılıklar gösterir.İnsanların birbirinden bir şey yapmalarını isterken, ifadeyi kibarlaştırmak için emir ya da istek cümlesinin başına "lütfen" ibaresinin eklenmesi,bireylere çocuk yaşlardan itibaren öğretilen ve hemen tüm kültürlerde olan ortak bir özelliktir.Oysa dikkat edilirse, reklamlar emir cümlelerinde "lütfen" ibaresini kullanmaktan özellikle kaçınırlar.Nedeni, reklamların daima tüketici faydasını düşündüğü savında olmalarıdır.Eğer"lütfen" kelimesini kullansalardı, reklamcıların kendi faydalarına olacak her şeyi istediğini düşünen hedef kitlenin,gönderilen iletiye daha mesafeli yaklaşabilme ihtimali doğacaktı.Bu da şüphesiz reklamcıların istediği bir durum olmayacaktır.
b) REKLAM DİLİNDE SORU CÜMLELERİ
Reklam metinlerinde dil kullanım yöntemlerinin ikincisi ise dolaylı bildirim ve ılımlı yöntem olup, diyaloğa açık ve tüketiciyle etkileşimli olarak iletişim gerçekleştirmeyi amaçlayan soru cümleleri de bu ikinci yönteme girer.Soru cümleleri,reklam yazarının ürünü / hizmeti alıcının ihtiyaçlarıyla ilişkilendirme çabaları için kullanılır. Alıcı satıcı arasındaki bir çeşit uyum sağlama çabasıdır. Söz konusu bu yöntemle, reklamcı hedef kitlesiyle konuşuyormuş gibi diyaloğa açık olarak bir iletişim planlar.Her reklam iletisinde olduğu gibi soru cümlelerinde işlevi ,ilk olarak okuyucunun dikkatini reklam metnine çekmektedir.
c) REKLAM DİLİNDE ÜNLEM CÜMLELERİ
Dilbilim açısından ünlem cümleleri: sevinç, coşku, şaşkınlık, heyecan, hayranlık, korku gibi pek çok duyguyu aktarır.Reklamın ikna edici olabilme sürecinde birincil hedefi de , metni, anlatıcıyı canlandırmak duyguları doğrudan aktarmak ve dikkat çekiciliğini arttırabilmektir.Ünlem cümlelerinin en fazla kullanıldığı yazılı metin türlerinden biri reklamlardır.
d) REKLAM DİLİNDE EKSİLTİLİ ANLATIMLAR
Anlamayı kolaylaştırmak ve ayrıca ekonomik bir fayda yaratmayı sağlamak için fazla söz ve kalabalıktan uzak kullanımları tercih eder. Gerek slogan gerek başlık gerekse gövde metinlerde,
ayırt etmeksizin reklamın yaratıcı fikrinin en kısa ve yalın biçimde aktarılması, ideal bir reklam iletisine işaret eder. Reklamlardaki saniyelerin bile önemli olduğu reklam yayın maliyetlerini düşürürsek, kısa ve eksiltili anlatımlar reklamlar açısından önemli bir söz dizimsel biçimdir.Reklam metninin taşıması gereken özelliklerden olan kısalık, açıklık, anlaşılırlık, anımsanabilir olma, ahenk, ritim ve kafiye konularında , kısa ve eksiltili anlatımlar işlevsel olmalıdır.
e) REKLAM DİLİNDE DEVRİK CÜMLELER
Reklam dilinde devrik cümlelerin kullanımı, cümle düzeyinde sözdizimsel sapmalara örnek oluşturur.Sapma adı altında ele alınan, gerek sözcüklerin ses ve biçim açısından, gerek sözdizimi açısından bilinçli olarak değişikliğe gitmeyi, dilde bulunmayan yeni sözcük anlatım biçimlerini kullanma eğilimi içerir.Şiir dilini taklit eden reklam dili, satırlar arasındaki paralelliği ve kafiye uyumunu sağlamak için devrik cümleleri, özellikle alt başlıklarda kullanma eğilimidir.Düz yazıda çizgisel olarak öne çıkarma ve vurgulamayla şiir diline yaklaşarak görsel ve sessel metin içinde, bazen bölünerek bazende tek bir cümleden oluşur. Fanta'nın ' Gel buraya!,Türk Telekom'un 'Konuş benimle' gibi sloganları örnek olarak söyleyebiliriz.
Yorumlar
Yorum Gönder